„Ezerarc Diana” nem csinl semmit
2009.03.21. 09:43
Diana kapcsn hasonl munka elvgzsre van szksg, hogy az t cikk alapjn a nyilvnossgban hozz kapcsold konstrukcikat, szerepeket feltrhassuk s az azokhoz rendelt ltens rtktleteket, belltsokat manifesztt tehessk. A krdsek a kvetkezk lehetnek: cselekszik-e Diana, vagy sem; aktv vagy passzv szereplje az esemnyeknek; milyen szerepekben hogyan tnteti fel a sajt... milyen grammatikai szerkezetekben fordul el, s az egyes mondatokban melyik mondatrszen van a hangsly. Mint Terz anynl lthattuk ott Terz anyn van szinte kivtel nlkl a hangsly s cselekvsei mindig erteljesek, pontosan a trgyra irnyulnak, Terz anya llandan cselekszik.
Brmelyik cikket vizsgljuk rgtn szembetnv vlik Diana teljesen passzv szereplnek van feltntetve - s ez az idtl, szerepeinek soksznsgtl fggetlenl lland vons. Dianval legjobb esetben is csak megtrtnnek a dolgok, de leginkbb nem is vele, hanem „valamijvel” (rzseivel, lettjval, gyermekeivel, frjvel, apsval...) foglalkozik a sajt: viszonyrendszerbe helyezik, ahol valakinek a valakije lesz. Ami mr csak azrt is furcsa, mert csakis azrt kerlhetnek be a nyilvnossgba ezek a hozz kapcsold „dolgok”, mert hozz kapcsoldnak, teht az a hr, hogy valami kapcsoldik hozz. Sokszor szerepel tovbb cselekvs trgyaknt is, s gy is temetik el: „Anglia siratja Diana hercegnt”.
Nzznk azonban nhny pldt: „A walesi herceg felesgnek klvrijval van tele hnapok ta a vilgsajt.” „Kroly herceg megtette utols ajnlatt, s ha Lady Diana elfogadja azt, akr kt hnapon bell kimondhatjk a brit trnrks s felesge vlst.” „Mr nmagban az is szenzci, hogy vlsa kimondsa utn tbb, mint egy vvel megjelent az els frfi a vilg egyik legszebb s legtbbet fnykpezett asszonynak letben.” „A playboy hrben ll Dodi nyron hosszabb-rvidebb idre tbbszr megltogatta Diant a francia Rivirn.” A pldk tbb dologra dertenek fnyt. Az els mondatban Diana csak rintlegesen van jelen, tbbszrs elvonatkoztatsok rvn: elszr is, mint valakinek a valakije (a walesi herceg felesge) s az lltmnyhoz (van tele) val viszonya is burkolt (klvrijval). Diana, mint alany nem jelenik meg a mondatban, st nem is cselekszik - teljesen eliminlja a cikk a jelenltt, mikzben a cikk Palotaforradalom cmmel jelenik meg, illetve Diana hercegn bosszjrl kvn szlni, mikzben maga Diana meg sem jelenik csak homlyos viszonyrendszerekben, ez azt impliklja, hogy a felelssg nem t terheli, mert egyltaln mg csak nem is cselekszik. Nemhogy az lenne lerva - feketn-fehren - Diana ezt s azt tette, Diana neve mg csak meg sem jelenik nyomtatsban.
A msodik mondatban a hangsly Kroly hercegen van, aki a tranzaktv els tagmondatban szerepel, Diana a msodik tranzaktv tagmondat alanya, de a processzust megjelent ige (elfogadja) nem kezdemnyez aktivitst fejez ki, viszont azt a helyzetet jelenti meg, amelyben Diana dntshelyzetbe kerl (elfogad vagy elutast), mgsem ezen van a hangsly, hanem a vlson, vagyis egy kapcsolatnak a megszntetsn, egy viszonyrendszer feloldsn - s ez pedig nem Diann mlik (akr, kimondhatjk).
A harmadik pldamondat igen nyakatekert megfogalmazs, mert br Diana neve ismt csak nem jelenik meg, de vgig rla szl a mondat mikzben informcikat kzl. Diana teljes passzivitsban van (vlsa kimondsa; megjelent az els frfi; letben) mikzben mgis „szenzcit” kzl a hr. Azt azonban ahogyan ezt teszi tbbet mond a tmrl, mint amit mond. Mert mi br informcival? -, hogy kimondtk a vlst, azta eltelt egy v, egy frfi megjelent az letben, Diana a vilg egyik legszebb asszonya s sokat fnykpezik. J, j, de mit csinlDiana? Azt tudjuk, hogy kimondtk a vlst, hogy telik az id, hogy egy „no name” frfi mit csinl, hogy Diana szp s fnykpezik. Mikzben teht vgig jelen van Diana mg sincsen sehol: megfoghatatlann vlik, mint egy vzsugr.
A negyedik pldamondat kes bizonytka annak, hogy e mellett az jonnan felbukkant frfi mellett sem vltozik meg Diana passzivitsa, msodlagos jellege, az, hogy nem a fontos a sajt szmra, hanem a krltte lv dolgok s csak onnan tudjuk, hogy mi trtnik vele, hogy itt-ott mellkesen elejtik gy msodlagosan. Azt lthatjuk teht ismt, hogy mikzben Dianrl akarunk megtudni valamit a sajtbl akzben lnyegben nem sokat tudunk meg arrl, hogy mit csinl, ellenben azokrl, akik csak miatta rdekesek azokrl megtudjuk mit csinlnak ppen. A mondat elejn s hangslyosan Dodi szerepel s az id (nyron hosszabb rvidebb idre), Diana csak a msodik rsztvev (megltogatta Diant), a processzus trgya. Akkor amikor Diana Dodijrl van sz, akkor sem Diana van a kzppontban, hanem Dodi.
sszefoglalva elmondhat, hogy mikzben esemnyekrl kapunk tjkoztatst Diant a teljes passzivitsba s bonyolult viszonyrendszerekbe helyezik; „Diana nem csinl semmit”, a sajtban ez az a pldamondat, ami minden Dianrl szl hresztelsben ltensen megjelenik. s mivel nem csinl semmit, nem is tehet semmirl - ldozat. Trgy, msok cselekvsnek trgya, s ha ms hozz tartozik, az is gy jelenik meg, mintha tartozna hozz. S ez all brmennyire meglep nem kivtel a jtkonykodsban vllalt aktv szerepe sem, a sajtban ezt is passzvan tntetik fel: „Diana az utbbi idben a taposaknk betiltsrt folytatott nemzetkzi kampny lharcosv vlt.” Azaz Diana ezek szerint olyan, mint egy kirakatbaba, belltjk a megfelel pzba, radjk a megfelel jelmezt, de nem tesz semmit, csak „van” s akaratn kvl „lharcoss vlt” - ht pedig gy gondolnnk, hogy egy harcos, plne lharcos rendkvl aktv, s ehelyett: a fnykpek „egy, a szenvedkkel szintn rokonszenvez Diant mutatnak a taposaknk betiltsrt legutbb Boszniban folytatott kampnya sorn.” A hangsly ezttal is a fnykpeken, a bemutatott passzv kpeken van, Diana teht legfeljebb fnykpezteti magt - a sajt szerint.
Ami viszont mindezeken tl rdekes az az, hogy annak ellenre, hogy nem tesz semmit mgis ezer szerepben ltjuk Diant, mintha mindig csak sernykedne, mintha mindig csinlna valamit. A cselekvseket teht nem az igkbe, hanem a szerepeibe rejtik a nyilvnossgban. De ezekben a szerepeiben - a tudstsok szerint - mgsem tesz semmit. Egy ellentmondst vlhetnk teht felfedezni: minek van valakinek, aki nem babzik ezer babja, teht, minek van valakinek ezer szerepe, ha egyikben sem csinl semmit. A felolds szerint, a lnyeg Diannl nem a cselekvsen van, hanem abban, hogy van, hogy Ltezik. Diana Titka, hogy a cselekvsek rirnyulhatnak. Ezrt volt kivlan alkalmas figura arra, hogy eltemessk, morbidan szlva: lehetett sajnlni, lehetett megsiratni, ddelgetni az emlkeket... Viszont hinya risi, hiszen nem cselekedeteiben ltezett, hanem egyszeren jelen volt - Ltezett. Mindennaposak voltak a hrek amelyek a krltte szntelen kavarg esemnyekrl szltak, most azonban, hogy sincs nincsen ok sem arra, hogy az esemnyek hrekk vljanak.
Ezernyi szerepei mindig viszonyrendszerekbe helyeztk -, mint ahogy nem kpzelhet el egyedli szerep, hiszen minden szerep szereprendszerekben rtelmezdik. gy volt pironkodan flnk tizenves lny, walesi hercegn, a vilg legkedveltebb hercegnje, Charles felesge, a jvendbeli kirlyn, kirlyi felsg, a brit trnrks (ex)felesge, a leend trnrks anyja, korunk blvnya, szent ember, rangyal, divatbbu, topmodell, „first lady”, utaz nagykvet, ostoba szkesg, fkezhetetlen hisztrika, modern n, a vilg egyik legszebb asszonya, irigyelt szupersztr s hallban a Np Hercegnje.
|